statystyka monodramów
Niedawno Michał Żebrowski wystąpił w monodramie „Dr Haust", ostatnio odbyła się premiera spektaklu Joanny Szczepkowskiej „Joanna Szczepkowska kontra fortepian". O popularności monodramu decydują stosunkowo niskie koszty produkcji i łatwość dotarcia do widza - nazywany był przecież „teatrem w walizce". Do niedawna aktorzy grający monodramy musieli dostosowywać się do wolnych terminów teatrów, od których wynajmowali sceny. Sytuację zmieniło pojawienie się prywatnych teatrów nastawionych na prezentowanie małych form: Fabryki Trzciny, Kinoteatru Bajka czy klubu Le Madame. We wrześniu dołączy do nich teatr Krystyny Jandy, działający w odkupionym od miasta dawnym kinie Polonia. Nieznana jest natomiast jeszcze data otwarcia teatru Emiliana Kamińskiego, który także zamierza gościć w swoim teatrze małoobsadowe produkcje.
A oto lista monodramów cieszących się największą popularnością:
Dorota Stalińska, Żmija, premiera 1978 r. - 2500 przedstawień
Jerzy Stuhr, Kontrabasista, prem. 15 I11985 r. - 650
Bronisław Wrocławski, trylogia Erica Bogosiana:
- Seks, prochy i rock&roll, prem.24 VI997 r. - 451
- Czołem wbijając gwoździe w podłogę, prem. 30 IX 2000 r. - 140,
- Obudź się i poczuj smak kawy, prem. 22 XI 2003 r. - 46
Krystyna Janda, Shirley Valentine, prem. 3 X11990 r. - 440
Joanna Szczepkowska, Goła baba, prem. 5 IV 1997 r. - 400
Krystyna Janda, Maria Callas. Lekcja śpiewu, prem. 16IX 1997 r. - 200
Dorota Stalińska, Zgaga, prem. 1996 r. - 200
Emilian Kamiński, W obronie jaskiniowca, prem. 18112001 r.- 125
Krystyna Janda, Mała Steinberg, prem. 2 x 2001 r. - 100
Wojciech Pszoniak, Belfer, prem. 20 IX 2004 r. - 60
Michał Żebrowski, Dr Haust, prem. 8 l 2005 r. - 30.
Polityka
Warszawa 02-04-2005 T. / Nr 13